۱۳۹۳ بهمن ۲۲, چهارشنبه

روحانی: هیچ خیانتی بالاتر از خیانت پشت جبهه نیست

یکی از محورهای اصلی سخنرانی حسن روحانی در مراسم سی و ششمین سالگرد انقلاب اسلامی در ایران به مناقشه هسته‌ای ایران با غرب اختصاص داشت. با اشاره به پرونده هسته‌ای بود که او به «خیانت پشت جبهه» اشاره کرد.
حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران امروز (۲۲ بهمن/۱۱ فوریه) در مراسمی که برای بزرگداشت سالگرد انقلاب برگزار شد، «دشمنان ملت ایران را تنها مخالفان مذاکره برشمرد». او اگرچه در این سخنرانی گفت که «تنها صهیونیست‌ها هستند که همه تلاش خود را برای مخالفت با مذاکرات به کار گرفته‌اند»، اما مخالفان به نتیجه رسیدن مذاکرات اتمی در ایران جبهه‌ای قوی هستند که روحانی بارها از آن‌ها با عناوین مختلف، از جمله «بی‌عقل» انتقاد کرده است.

حسن روحانی که تلاش می‌کند شعار "اعتدال" و "تعامل" را به وجه تمایز خود از محافظه‌کاران درون ایران تبدیل کند، در این مراسم نیز بار دیگر بر سیاست خارجی ایران اشاره کرد که به گفته او «مبنی بر تعامل سازنده با جهان با حفظ منافع» است. او هم‌چنین در برابر مخالفان رسیدن به توافق هسته‌ای تاکید کرد که دولتش توانسته است «بن‌بست را در مذاکرات هسته‌ای بشکند و با رویکرد جدید مذاکرات را ادامه دهد.» وی بار دیگر به احتمال رسیدن به گزینه «تفاهم مشترک برد – برد» اشاره کرد.
رئیس جمهوری ایران این را تکذیب کرد که تحریم‌ها باعث آمدن ایران پای میز مذاکره شده است وآن را «دروغ» خواند. این در حالی است که تحلیل‌گران نه تنها توافق ژنو در زمستان گذشته را نتیجه موثر بودن تحریم‌ها دانسته‌اند، بلکه انتخاب شدن خود روحانی را نیز ناشی از فشار تحریم‌ها و وضع دشواری که ایران در آن قرار گرفته است ارزیابی کرده‌اند.
اوضاع امنیتی منطقه، کارت ایران در مذاکرات هسته‌ای
ایران در حال حاضر یک کارت برنده دیگر نیز در مذاکرات در دست دارد و آن وضعیت امنیتی نابسامان منطقه و رشد نیروهای اسلام‌گرا در گوشه و کنار آن است.
حسن روحانی با اشاره به همین موضوع تلاش کرد اهمیت رسیدن به توافق با ایران را گوشزد کند. او گفت که اگر قرار باشد «در منطقه خاورمیانه صلح و ثبات مستقر شود و اگر بخواهد تروریسم ریشه کن شود، راهی جز حضور جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد.» روحانی همچنین تاکید کرد که «این مذاکرات به نفع جهان است» و باید «به خوبی و به درستی از این فرصت استفاده کرد».
امروز همچنین مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به سخنان باراک اوباما، رئيس جمهوری آمریکا درباره لزوم یک "اراده سیاسی" از سوی ایران برای موفقیت مذاکرات هسته‌ای گفت:«جمهوری اسلامی ایران با توجه به ماهیت صلح آمیز مذاکرات هسته‌ای خود با رویکرد تعامل سازنده وارد مذاکرات شده تا به این بحران ساختگی پایان دهد.»
پاسخ وزارت خارجه ایران به سخنان اوباما
باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، روز دوشنبه (۲۰ بهمن / ۹ فوریه) گفته بود که مذاکرات هسته‌ای با ایران و موضوع توافق هسته‌ای دیگر موضوعی فنی نیست و به اراده سیاسی رهبران این کشور وابسته است. او خواستار آن شد که ایران در مذاکرات اتمی به طور روشن تصمیم‌گیری کند. وی تاکید کرد که اگر ایران چارچوب اصولی پیشنهادی قدرت‌های بزرگ در مذاکرات اتمی را نپذیرد، ادامه مذاکرات ثمربخش نخواهد بود.
مرضیه افخم نیز در سخنان امروز خود که واکنشی بود به حرف‌های روز دوشنبه باراک اوباما، گفت که این «اراده سیاسی» از سوی کشورش وجود دارد: «به گواهی گزارش‌های متعدد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان مرجع مسئول، جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خویش بر مبنای توافق ژنو پای‌بند بوده که این امر از یکسو نشان‌دهنده جدیت ایران در تصمیمی است که اتخاذ کرده و از سوی دیگر، نشانه اراده محکم سیاسی در مقامات ایرانی است برای دستیابی به یک توافق خوب.»
توپ داغ
ایران و آمریکا کوتاه آمدن از خواست‌های «غیر منطقی» طرف مقابل را مانند توپ داغی به زمین یکدیگر می‌اندازند و دیگری را به سنگ‌اندازی در راه دستیابی به توافق در مذاکرات متهم می‌کنند. مرضه افخم امروز طرف آمریکایی را «زیاده‌خواه» دانست و گفت که آمریکا با کنار گذاشتن این سیاست و «با فائق آمدن بر مسایل داخلی خود» باید زمینه را برای شکل‌گیری توافق جامع فراهم آورد. اشاره سخنگوی وزارت خارجه ایران به اختلافات در میان نمایندگان کنگره و سنای آمریکا بر سر تشدید تحریم‌ها و یا همراهی با کاخ سفید برای رسیدن به توافق با ایران است.
در عین حال هرچه مهلت نهایی برای رسیدن به مذاکره نزدیک‌تر می‌شود، گردانندگان صحنه این مناقشه تلاش بیشتری می‌کنند تا نشان دهند که خواهان رسیدن به توافق هستند؛ با تاکید بر این که از جنس «خوبش» باشد.
روز یک‌شنبه (۱۹ بهمن /۸ فوریه) علی‌خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی درباره مذاکرات ایران با گروه ۵+۱ گفت: «بنده با توافقی که بتواند انجام شود موافقم، البته با توافق بد موافق نیستم.»

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل که از مخالفان سرسخت توافق غرب حتی با خواست‌های حداقلی ایران در مذاکرات است نیز، همواره تاکید کرده که توافق بد از توافق نکردن بدتر است. تنها مشکلی که تاکنون لاینحل مانده این است که میان «بد» آیت‌الله خامنه‌ای و «بد» نتانیاهو مخرج مشترکی وجود ندارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر